Michael Grant is schrijver van young adult-boeken, waaronder de serie Gone. Eerder schreef hij voor volwassenen en samen met zijn vrouw werkte hij aan de Animorphs series, die door het succes een eigen tv serie kreeg. Maar toen ik hem de vraag stelde of hij altijd schrijver wilde worden, antwoordde hij: “Nee, maar ik wist altijd dat ik als schrijver zou eindigen.”
Wie is Michael Grant?
Ik ben een schrijver van young adults. Daarvoor heb ik enkele boeken geschreven voor volwassenen en samen met mijn vrouw heb ik de serie Animorphs geschreven, die door het succes een eigen tv serie kreeg. Ik heb een aantal andere verschillende verhalen geschreven, maar nu wil ik graag voor tieners schrijven.Ik ben al dertig jaar getrouwd met mijn vrouw, die ik voor het eerst door een raam heb gezien. Ik dacht destijds: ik moet dat meisje ontmoeten. En sinds de eerste keer dat ik haar sprak zijn we samen.
Heb je altijd al een schrijver willen zijn?
Nee, niet altijd, maar ik wist altijd dat ik als schrijver zou eindigen. Ik ben op 34-jarige leeftijd begonnen met schrijven, maar daarvoor heb ik heel veel andere banen gehad. Het begon allemaal toen ik met 16 jaar gestopt was met school en in een speelgoedwinkel ging werken. Ik wilde geld verdienen voor een reis naar Europa. Toen ik genoeg geld bij elkaar had, vertrok ik met een meisje naar Europa. De reis die ik destijds gemaakt heb was geweldig! Vanaf mijn achttiende heb ik verschillende banen gehad, waaronder als huisschilder, werken in een bowlingcentrum, als redacteur cartoonist (ook al kan ik niet tekenen). Ik ben zo’n beetje tien jaar ober geweest en schoonmaker. Schoonmaker was ik samen met mijn vrouw en op een gegeven moment vond zij het tijd worden voor een carrière en om kinderen te nemen. We zijn toen beide begonnen met schrijven en pakte alles aan en dat heeft mij uiteindelijk hier gebracht.
Wat heeft jou geïnspireerd om de Gone series te schrijven?
Daar kan ik heel kort over zijn. De tv serie Lost en Stephen King’s The Stand. King is mijn literaire held, omdat hij elke dag vroeg opstaat en elke dag schrijft.
Ik was eigenlijk bezig met een science fiction voor volwassenen, en dat veranderde toen ik mijn vrouw vertelde over Gone. Zij zei meteen: “stop met alles waar je nu aan werkt en ga schrijven aan dat verhaal”.
Hoe lang deed je erover om Gone en Honger te schrijven?
Zes maanden voor elk. Normaal gesproken schrijf ik vijf pagina’s per dag. Het is dan nog niet perfect, want later herschrijf ik heel veel of gooi ik dingen weg. Ik probeer wel elke dag te schrijven.
Heb je vooronderzoek moeten doen?
Nee, ik doe geen vooronderzoek. Het enige wat ik heb opgezocht is een kerncentrale die ergens aan de kust stond. Dit deed ik gewoon heel gemakkelijk via Google Earth. Ik werk op mijn laptop in de tuin met alle pagina’s open, zoals Facebook en Wikipedia. Als ik iets wil weten kan ik het snel opzoeken. Daarnaast wil ik geen vooronderzoek doen, of via een uitgewerkt plot schrijven, omdat jij als lezer dan kunt weten waar ik met mijn verhaal heenga.
Wat is het moeilijkst wat betreft het schrijven van de Gone series?
De complexiteit. Het is heel erg veel, omdat er veel verschillende verhaallijnen zijn. Ik denk tussen de tien of twaalf verschillende. Ik moet het heel goed herlezen, om te zorgen dat er geen fouten in komen te staan. Ik moet bijvoorbeeld heel goed op de tijden letten; wanneer is het ochtend en wanneer middag, en hoe alle verhaallijnen elkaar beinvloeden en op elkaar aansluiten.
Er is toch wel veel geweld in het tweede boek en enkele kinderen gaan op een gruwelijke wijze dood. Denk jij dat de jeugd door jouw boek wordt beïnvloed?
Ik hoop het niet, haha. Er ligt wel een taboe op geweld in Amerika, als ook op taal en seks. Ik moet erg voorzichtig doen met bijvoorbeeld scheldwoorden en seks. Maar op geweld in boeken rust wel minder taboe, omdat het fictioneel geweld is. Daarnaast heb ik ook opgemerkt dat geweld in Amerika is gedaald. Daarom denk ik niet dat de jeugd wordt beïnvloed.
De duisternis is iets mysterieus en ik zie hierin toch wel veel karakteristieken van de duivel: manipulatie en verleiding. Kun je hier commentaar op geven?
Ik ben nu bezig met boek vier, en in dit boek ben ik veel directer over wat de duisternis is. Het heeft niet echt iets met de duivel te maken, je moet juist meer denken aan een virus. Dit is een iets ander concept dan de duivel, want een virus dringt door tot in je binnenste en blijft daar zitten. Het vierde deel heet ook The plague.
Om door te gaan over de duivel en religie; ik heb wel religieuze namen gebruikt, maar het is geen religieus boek. Hoeveel ik wel refereer naar de Bijbel, zoals Kaïn en Abel (Sam en Cain). Drake is een beetje gestolen van een Stephen King personage, want Drake is een echte psychopaat. En Caine lijkt meer op Napoleon of Hitler.
In welk karakter heb je de meeste eigenschappen gestopt die je zelf ook hebt?
Ik denk eigenlijk geen van allen. Meestal zeg ik Quinn, want hij is niet moedig en niet te slim. Gewoon een normale jongen. Soms zeg ik ook Astrid, want zij is manipulatief en kan goed overweg met taal, maar niemand zou mij als Astrid zien… om erg duidelijke redenen.
Zit er in de series nog een diepere moraal, een boodschap die je aan de lezer wilt overbrengen?
Ja en nee. Ik preek niet. Ik probeer vragen op te werpen, zodat de lezer ermee kan doen wat hij of zij wil. Zo wil Albert bijvoorbeeld geld maken. Hij is een ondernemer, en dat is hoe een ondernemer als hij zou reageren op een situatie als dit.
Ik wil goed en kwaad ook niet definiëren voor kinderen, dat is de taak van de ouders. Maar ik wil wel een verhaal schrijven waarvan je kunt leren. Maar de lezer moet voor zichzelf beslissen wie goed is en wie slecht.
Er verschijnen nog vier delen. Wat kunnen wij verwachten van het derde boek?
Het derde boek heet Lies. Op een cruciaal punt vertelt Astrid een leugen, de duisternis liegt, en we weten niet wat waar is en wat niet. Op een gegeven moment zien de kinderen de wereld buiten de koepel, maar ook dat zou een illusie kunnen zijn. Daarnaast gaat een van de belangrijkere personages dood, maar niet iemand van de grote vier. Er verschijnt een nieuw karakter ten tonele en Drake komt terug.
Wordt de serie verfilmd of komt er misschien een tv serie van?
Op dit moment zijn wij met mensen in gesprek. Maar ik kan nog niets met zekerheid zeggen. We zijn aan het kijken of we scriptschrijvers kunnen vinden, daarna moeten we een regisseur vinden en dan naar de studio’s om te kijken of zij het willen kopen.
Ik hoop dat er een tv serie van komt, want de serie is erg lang. Het voelt ook echt meer als een tv serie. Het is moeilijk om er een film van te maken, want er doen geen volwassenen in mee.
Heb je advies voor andere schrijvers?
Lees heel veel boeken. Schrijf veel, heel veel. Schrijf bijvoorbeeld een scène over een groepje kletsende meiden en vergelijk jouw scène met bijvoorbeeld een scène uit een van de boeken van Meg Cabot. Bekijk het verschil en ga na waarom die van haar goed is en die van jou (misschien) niet. Op een dag word je beter.