In dit project kunnen jullie meekijken met het uitgeefproces van Vrees Mij van Tahereh Mafi. Wat? Dat boek heette toch Duizend scherven van mij? Tja, dat was inderdaad zo… Maar wegens allerlei aspecten hebben we besloten de titel te veranderen. Deze keer vertel ik iets meer over de wisselwerking tussen een uitgeverij en de boekhandel.
Over het veranderen van de titel heeft Lotte op onze site al een en ander verteld, maar er is veel meer over te zeggen. Het staat namelijk in nauw verband met de verkoop aan de boekhandel en dat is een heel interessant onderdeel!
Ok, toegegeven, het was misschien vrij naïef, maar ik had me –voordat ik bij Blossom Books ging werken- nooit gerealiseerd dat boekhandelaren lang niet alle boeken in hun winkels hebben liggen, maar dat ze zelf bepalen welke boeken er op hun planken liggen. Ik wist niet dat boekhandelaren naar beurzen gingen waar uitgevers hun nieuwe boeken aanbieden, en dat boekhandelaren dan tegen de helft van de aanbiedingen zeggen ‘Nee, die hoeven we niet. Die past niet in onze winkel…’
Bestsellers
En tegenwoordig is het ook nog eens zo dat boekhandels liever alleen bestsellers of boeken van bekende auteurs inkopen, want ja, daar verdienen ze het meeste geld mee. Begrijpelijk natuurlijk (zeker in deze tijden) maar hoe kan een boek een bestseller worden als het lang niet overal wordt aangeboden? Sommige boeken krijgen daardoor niet eens een eerlijke kans… De boekhandels bepalen dus eigenlijk voor een groot deel al of iets succesvol wordt of niet, alleen maar door het wel of niet in de winkels te leggen.
Om zeker te weten dat de boekhandel het boek inkoopt, moet je als uitgeverij heel goed nadenken over het product. En zeker bij een debuterende auteur zoals Tahereh Mafi is dat een enorme uitdaging.
Een onderdeel van dat boek is natuurlijk de tekst, maar dat is voor de boekhandel niet het enige wat telt. Zij vinden de titel en het omslag ook belangrijk. Om over de marketing nog maar te zwijgen. “Leuk boek maar wat een afschuwelijke titel, dat ga ik nooit verkopen. Nee, die hoef ik niet” of “Leuk boek, maar gaan jullie niks aan marketing doen? En is het ook nog eens een nieuwe auteur? Nee, die hoef ik niet” zijn (een beetje overdreven natuurlijk) zinnen die je kunt horen tijdens de aanbiedingsgesprekken.
Het is dus ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat alles klopt. De titel Duizend scherven van mij vond de redactie (en ik persoonlijk misschien nog wel het meest) heel erg mooi. Maar toen onze vertegenwoordiger langskwam en de titel hoorde, zei hij meteen dat de titel niet geschikt was en het moeilijk was om aan de boekwinkel te verkopen. En onze bevriende zuiderburen waren het met hem eens.
Shit. Ik wilde ab-s-luut niet het risico lopen dat dit boek niet in de winkels kwam te liggen, want het is me daar echt veel te bijzonder voor. Dus toen moesten we opnieuw aan de slag…
Gelukkig zijn de reacties op Vrees Me (de nieuwe titel) positief en zijn er al een aantal boekhandels die heel erg uitkijken naar de verschijning van het boek. Nu is het onze schone taak om alle andere boekhandels van Nederland te overtuigen dat zij dit boek niet mogen missen en in een flinke stapel in de winkel moeten leggen. Want als jullie op 17 september naar de boekhandel gaan, mogen jullie natuurlijk niet te horen krijgen ‘Nee sorry, die hebben we niet. Maar we kunnen ‘m wel bestellen…’
Spread the booklove,
Myrthe Spiteri
Blossom Books
10 gedachten over “Behind the scenes – De boekhandel”
Ik heb hem vandaag gekocht en ben er zo blij mee! Dankzij de preview op de site heb ik dit boek gekocht, dus geef nog maar van andere boeken previews, als ze goed zijn koop ik het boek maar al te graag! Ik vind deze cover veeeel mooier als in amerika!
Jep hij is al in de winkels , als je hem via de uitgeverij bestelt krijg je er nog dingen bij
Is hij nu al in de winkels?
Wel een mooie kaft zeg!:D
Ik hoop echt dat dit boek een goede kans gaat krijgen bij de boekhandels. De eerste stukken die ik heb gelezen waren onwijs goed. Ben echt heel erg benieuwd naar het vervolg en kan niet wachten tot dit boek in de winkels ligt. Hoewel ik Firelight deel 1 erg leuk vond en zeer benieuwd ben naar deel 2, staat dit boek ‘van die onbekende auteur’ toch hoger op mijn lijstje! Bekendheid van de auteur hoeft dus niet altijd iets te zeggen ;-), maar ik begrijp het standpunt van de boekhandels wel: een bekende auteur zorgt sneller voor een publiek, omdat er al mensen zijn die iets van die persoon hebben gelezen. Daarmee verkleint het risico dat je winkeldochters inkoopt. Toch denk ik wel dat boekhandelaren op moeten passen dat ze met die werkwijze geen pareltjes mislopen. En ik vind dat we Vrees Me zeker zo’n pareltje mogen noemen.
Hoi Myrthe,
Leuk stuk, zo behind-the-scenes! Ik herken het standpunt van de boekwinkels: we kijken inderdaad naar: hoe groot is de kans dat we het boek gaan verkopen? Op welke manier raken de consumenten bekend met het boek en de auteur (welke publiciteit krijgt de titel), met welk boek/welke serie kunnen we het vergelijken, zal onze klantenkring dit boek gaan kopen (wat denk ik streekgebonden is), kunnen we het boek kwijt in een (young adult) kast.. Ik merk ook dat bepaalde (young adult) boeken pas op voorraad komen in de winkel als er grote verkoopcijfers komen, of als de auteur in de top 60 staat.. Dat vind ik echt heel jammer, omdat onbekende boeken zo inderdaad geen kans krijgen om verkocht te worden. En als de promotie dan niet instore gebeurt, dan maar online – en dat doet Blossom Books heel goed 🙂
Ik hoop dat ‘Vrees Me’ het succes krijgt wat ze verdient – en zelf ben ik ook heel benieuwd naar dit debuut!
Klinkt bekend ja! Af en toe best frustrerend… Maar hoop dat Vrees me goed de winkels in komt, want ik wil hem zeker hebben!
Ik ook niet
Ik wil hem ook zeker lezen!
Kan niet wachten tot ie (hopelijk dan) in de winkel ligt!
Trouwens, ik wist helemaal niet dat het (met de boekhandels, enz) zo ging!:D
Sowieso dat ik die ga kopen als hij eenmaal uit is :’)
Hopelijk komt die in de winkels want ik wil hem zeker lezen