Veel mensen hebben een romantisch beeld van “de boekhandel”. Ze zien dit als een soort sprookjesachtige plek met honderden boeken die op hen liggen te wachten om opgepakt en verslonden te worden. “De boekhandel” heeft bij velen een magisch randje. Feit is echter dat het met “de boekhandel” niet zo romantisch gesteld is. De gemiddelde boekwinkel heeft het zwaar. Daarom wil ik graag een ode brengen aan de boekhandel en jullie eens laten zien wat zij allemaal voor ons lezers doen!
De boekhandel; place to be
Het begint natuurlijk met een plekje. De boekhandelaar heeft een ruimte nodig om ons lezers te kunnen ontvangen. Dit pand huurt hij of heeft hij gekocht. Met een kale ruimte is hij er echter nog niet. Wij zijn immers te gast in zijn winkel en hij wil zijn gasten goed ontvangen! Er moet vloerbedekking liggen en een interieur om zijn boeken te kunnen tentoonstellen. Zo’n interieur wordt over het algemeen niet aangeschaft bij de Ikea, maar er wordt voor ZIJN winkel een speciaal ontwerp gemaakt. We hebben het hier niet over een paar honderd euro, maar over duizenden euro’s. Dat heeft de boekhandelaar ervoor over; hij wil immers dat zijn bezoekers zich prettig bij hem voelen. Maar in het donker zien zijn gasten natuurlijk niets, dus er moet ook verlichting branden. En een verwarming in de winter is ook wel zo prettig. Kortom: de boekhandelaar heeft al een waslijst aan kosten en dan staat er nog geen boek in zijn winkel en loopt er ook nog geen personeel rond! Want gasten moeten natuurlijk ook ontvangen worden. Voldoende mensen die hen tijdig te woord kunnen staan, zijn dus ook onontbeerlijk!
Dat hebben wij voor u staan!
Een boekhandelaar heeft een moeilijke taak. Er worden namelijk met grote regelmaat nieuwe boeken aan hem aangeboden, maar hij kan natuurlijk niet alles in zijn winkel zetten. Daar heeft hij de ruimte en het geld niet voor. De boekhandelaar zal dus keuzes moeten maken. Maar hoe beslis je welk boek je wel neerzet en welke niet? Dat is het dilemma van de boekhandelaar. Zet hij het neer en verkoopt het niet? Dan heeft hij straks een winkeldochter waarop hij geld verliest. Koopt hij het niet in en gaat het wel lopen? Dan verkoopt hij misschien enkele keren nee! In deze tijd waarin er zoveel concurrentie is van het internet, is dat een gemiste kans. Veel klanten hebben niet meer het geduld om het boek door de boekhandelaar te laten bestellen. “O, dan bestel ik het wel bij Bol.com,” is een reactie waarbij de boekhandelaar tranen in zijn ogen krijgt. Kom je bij je boekhandel steeds niet tegen wat je zoekt? Laat hem eens weten wat je mist! Als meer mensen dat doen, kan hij daarop inspringen met de inkoop en jij als klant kunt weer verrast worden met wat jij leuk vindt!
Hoe het online werkt
De boekhandelaar koopt zijn boeken in via het CB. Dat is een gigantisch magazijn in Culemborg en vrijwel alle erkende boekhandels in Nederland zijn hierbij aangesloten. CB is een geweldig werkende organisatie, maar ook een hele dure. De boekhandel kan zelf kiezen hoeveel aansluitdagen hij wil. Kort gezegd: hoeveel dagen per week de vrachtwagen langs komt. Per aansluitdag betaalt hij extra geld. Een extra aansluitdag moet dus voldoende voor hem opleveren, wil dat uit kunnen. Wat veel mensen niet weten is dat een webshop zoals Bol.com zelf helemaal geen eigen magazijn heeft. Bol.com is gewoon slim geweest en heeft goede afspraken gemaakt met het CB. Bestelde boeken via deze populaire webshop worden rechtstreeks uit het CB gepakt en voor de klant ingepakt aan een aparte inpakbalie voor Bol.com. Als een boekhandelaar dus vertelt dat een boek niet leverbaar is, dan is deze ook niet leverbaar via Bol.com. Ze hebben immers dezelfde leverancier! Inmiddels hebben de meeste boekhandels vergelijkbare afspraken gemaakt met het CB voor hun eigen webshop. Het systeem achter alle sites is dus in wezen vergelijkbaar. Bol.com heeft echter vooral de naamsbekendheid verworven. Hun voordeel is natuurlijk dat ze landelijk kunnen adverteren. Een plaatselijke boekhandel zal het vooral van zijn eigen locale lezers moeten hebben. Een landelijke campagne kost veel te veel geld voor hem. Er kan echter nog wel verschil zitten in service. Zo betaal je bij BLZ en Libris winkels in hun webshops nooit verzendkosten!
“Ode aan de boekhandel” is een aanvulling op mijn eerder gepubliceerde artikel “Daarom ga je naar de boekhandel”! Het idee achter beide artikelen is om lezers bewust te maken van de moeilijke positie van de boekhandels en dat als wij, lezers, ze niet steunen, ze over een aantal jaren een bedreigd ras worden. We hebben het al gezien met de cd-winkels. Zelf kocht ik nog graag een cd-tje voor in de auto, maar tegenwoordig ben ik gedwongen om mijn muziek via iTunes te kopen, omdat de schaarse CD-winkel, die ik her en der nog tegen kom, mijn muzieksmaak maar zelden heeft staan. Laten we voorkomen dat het de boekhandels hetzelfde vergaat!
8 gedachten over “Ode aan de boekhandel”
Ik hou er van om naar de boekenwinkel te gaan, ik kan er uren staan 🙂
Haha gezien jullie enthousiasme waarmee de artikelen worden gelezen en jullie positieve reacties, denk ik dat er nog wel een aantal gaan volgen
@ Marijke:
Ja, mooi toch?! Ik zie al dat ik niet de enige ben die het nog niet wist. Dus ja, gewoon vaker dat soort informatieposts maken! Jij hebt er vooral verstand van en ik durf te wedden Natasja ook wel!
Goed artikel!!!
Weer wat geleerd 😉
Ik heb ook besloten meer bij mijn boekhandel te kopen en ze zeiden dat ik anders gewoon kon bestellen 🙂 Kost niks alleen duurt het iets langer, nou prima hoor dat heb ik er wel voor over!
Wauw, Ilse, wat een mooie reactie! Dat maakt me blij en trots, dat mijn berichtjes effect hebben 🙂 Mijn insteek was ook: volgens mij hebben veel mensen geen weet van hoe het achter de schermen eraan toe gaat. Ik hoop dat iets meer informatie daarover zal leiden tot meer begrip bij lezers. Boekhandels zijn per slot van rekening geen filantropische instelling; ze hebben inkomsten nodig om te overleven. 🙂
Ik kan ook echt een poos voor de rekken staan van een boekhandel, alleen om te kijken wat ze allemaal hebben. Om al die boeken zo bij elkaar te zien heeft voor mij inderdaad een magisch randje. Ik hoop dat ze nog lang blijven bestaan 🙂
Goed artikel, Marijke! Eigenlijk weet ik nu wel wat meer dan eerst over hoe het achter de schermen werkt bij boekhandels. Natuurlijk wist ik wel wát over dat inkopen en hoe winkels beslissen welke boeken ze inkopen, omdat dat jouw werk is en je me er weleens wat over hebt gewerkt. Best wel interessant! Ik heb trouwens “Opstand” van Veronica Roth besteld bij de Bruna, in plaats van bij Bol.com. =) En dat zou ik denk ik niet hebben gedaan als ik je vorige artikel niet had gelezen. 😉
Ik vind niets leuker dan in de boekenhandel rond wandelen, als ik naar stad ga dan ga ik zeker iedere boekhandel eens binnen! Het online kopen is inderdaad heel gemakkelijk, ze leveren het gewoon aan je deur. Maar een boekhandel … Het is altijd die sfeer apart, uniek. Zelf zou ik graag een boekwinkel hebben mocht dat mogelijk zijn, boeken zijn gewoon een deel van iedereens leven. Hopelijk blijft deze bedreigde “winkel”soort overleven!!