Van schrijven word je vaak niet rijk, maar deze Young Adult-auteurs bewijzen dat het echt wel kan. Ze staan als enige auteurs in dit genre in de top vijf van de lijst met best verdienende auteurs.
De lijst werd lange tijd gedomineerd door misdaadauteurs, auteurs van thrillers en romantiek. Denk aan horrorkoning Stephen King, Danielle Steel en James Patterson. De laatste domineert de eerste plek en is tussen juni 2014 en juni 2015 maar liefst 89 miljoen dollar rijker geworden (ruim 80 miljoen euro).
Maar welke twee YA-auteurs verdienden het meest?
John Green
Surprise, surprise! De hoogste notering voor een YA-auteur is voor John Green die 26 miljoen dollar (23,5 miljoen euro) op z’n bankrekening mocht bijschrijven. The Fault in our Stars (vertaald als Een weeffout in onze sterren) ging als warme broodjes over de toonbank: 3,5 miljoen keer werd de roman over Hazel en Augustus verkocht in 2014.
Maar het echte geld kwam natuurlijk van de verfilming van Paper Towns met model en actrice Cara Delevigne en tegenspeler Nat Wolff in de hoofdrol. Van de 307 miljoen dollar die de film opbracht, ontving Green een schrale 17 miljoen dollar (15,3 miljoen euro).
Veronica Roth
Iets minder dan collega-auteur Green, maar alsnog een groot bedrag: bestsellerauteur Veronica Roth was in dezelfde periode goed voor 25 miljoen dollar! De dystopische Young Adults in de Divergent-serie gingen in 2014 3.9 miljoen keer over de toonbank, mede dankzij de verfilming van Insurgent.
Ook zij verdiende het meeste aan een verfilming. De verfilming van dit tweede deel in de serie bracht 295 miljoen dollar (266 miljoen euro) op.
Meer boeken verkocht door verfilmingen
Tezamen zijn de YA-auteurs in de lijst goed voor 83 miljoen dollar (75 miljoen euro). Dit is 54 miljoen dollar meer dan vorig jaar! Dit komt mede door boekverfilmingen. Als we Ellie Berger, president of Trade Publishing bij Scholastic (verfilming Harry Potter en The Hunger Games), mogen geloven sporen verfilmingen mensen die de boeken nooit hebben ontdekt aan deze toch te gaan lezen. De boekverkopen stijgen na een verfilming met 10% volgens Berger.
Wat vind jij? Maken boekverfilmingen je inderdaad nieuwsgierig naar de boeken?