Recensie: Frambozenzomer – Lucas Versteeg

frambozenzomer

Een zomerkamp vol verrassingen

Thomas kijkt uit naar het teken- en schilderkamp waar hij in de vakantie naartoe zal gaan, maar zijn ouders blijken toch iets anders voor hem in gedachten te hebben. Zij hebben, zonder dat hij het wist, hem opgegeven voor een zomerkamp voor jongeren om een gezonde levensstijl te ontwikkelen. Thomas heeft altijd al problemen gehad met zijn gewicht en is hier onzeker over, maar blij dat zijn ouders hem hiertoe dwingen is hij niet.

Op het kamp ontmoet Thomas een jongen genaamd Fender. Hij is de knappe zoon van de kampleidster. Fender helpt zijn moeder mee op het kamp en is alles wat Thomas wil zijn: slank, zelfverzekerd en uit de kast.

De belangrijkste personages in dit boek zijn Fender en Thomas. Elk hoofdstuk wordt om de beurt vanuit hun perspectief vertelt. Zo krijg je als lezer mee wat ze denken en voelen, voordat ze het van elkaar weten. Dat is leuk en soms frustrerend gelijk. Daardoor wil je soms dat ze een bepaald iets doen, omdat je weet dat ze er beide aan denken, maar dan doen ze het niet. Ik vond dat de personages goed uitgewerkt waren, ze hadden allemaal een achtergrondverhaal en diepgang.

Thema’s

De grootste thema’s in dit verhaal waren overgewicht, van jezelf en je lichaam leren houden en homoseksueel zijn. Fender is uit de kast, maar hij ondervind toch problemen met zijn seksualiteit en heeft hier soms last van. Thomas is nog niet uit de kast en iedereen denkt dat hij hetero is, wat het voor hem ook moeilijk maakt. Wat ik mooi vond is dat de auteur weet waar hij het over heeft en daarom het op een manier kon schrijven die echt overkwam. Soms wanneer ik boeken lees met LGBT+ karakters worden er dingen gezegd waar ik me totaal niet mee kan identificeren, of worden bepaalde dingen heel groot gemaakt terwijl dat niet nodig is. Ik vond dat in dit boek er perfect mee omgegaan werd.

Ik vond het ook erg goed hoe er met het thema (over)gewicht omgegaan werd. Doordat je vanuit zowel Fender en Thomas hun perspectief dit verhaal meemaakt, merk je hoe zij er beide anders naar kijken. Dat maakte het heel goed. Ook worden er andere personages in het verhaal geintroduceert die overgewicht hebben, maar blij zijn met hun gewicht. Dit is ook goed om over te lezen. Ik vond dat de thema’s met respect behandeld werden.

De schrijfstijl maakte het dat ik het boek in twee of drie dagen uitgelezen heb. Ik had steeds zin om door te lezen en voor ik het wist was ik er doorheen. Het is misschien wat simpeler geschreven, maar het kwam niet kinderachtig over. Dit is eigenlijk precies hoe ik graag verhalen zie, makkelijk leesbaar, maar zonder dat ik me frustreer over hoe ‘simpel’ het is.

Ik geef dit boek vier sterren. Ik heb er enorm van genoten en vond het een plezier om te lezen. De reden dat ik het geen vijf sterren geef, is dat ik ondanks dat ik er enorm van genoten heb, ik het waarschijnlijk geen tweede keer ga lezen. Ik vind het een mooi verhaal en ik ben blij dat het er is, want representatie in alle vormen is belangrijk, maar aangezien het verhaal best makkelijk te volgen was, onthoud ik alles en gaat het me niet nog een keer verrassen. Ik raad het boek zeker aan als je zin hebt in een schattig verhaal over twee jongens (en je fan bent van Heartstopper).

Foto van Louise Rademaker

Louise Rademaker

Louise Rademaker (27) leest en schrijft al zo lang ze zich kan herinneren. Ze heeft een master in schrijven en houdt van koffie, poëzie, YA, films, series en gamen.