Recensie: You’d be home now van Kathleen Glasgow

Voor de buitenwereld heeft de familie Ward alles: geld, groot huis, reputatie. Echter ziet de binnenkant er niet zo uit en moeten ze omgaan met verschillende tegenslagen waarbij de kinderen niet voldoen aan de hoge verwachtingen van de ouders. You’d be home now is een aangrijpend verhaal over je identiteit in een beschadigd gezin vinden en drugmisbruik.

De hoofdpersonages van You’d be home now

Het verhaal wordt verteld door Emory. Zij wordt gezien als de braafste en volgzame van het gezin. Ze heeft veel te zeggen tegen haar ouders, maar dit onderdrukt ze door ja te knikken.

Emory deed er alles aan om haar broer Joey te helpen en zijn geheim te bewaren. Totdat ze, samen met haar broer en twee anderen, betrokken raakt in een auto-ongeluk. Chaos is uitgebroken en het leven van Emory en de rest van het gezin verandert compleet.

Terwijl Emory herstellende is van het auto-ongeluk zorgt haar oudere zus Melanie voor haar. Joey is weggestuurd naar een afkickkliniek voor zijn drugproblematiek.
Wanneer joey weer thuiskomt, krijgt hij een hoop hoge verwachtingen en regels van zijn ouders opgelegd in de hoop dat alles weer zoals vroeger wordt. Emory moet hem erbij helpen. Ze schuift haar eigen leven en mening aan de kant om er alles aan te doen dat Joey terug beter wordt, wat niet gemakkelijk is in een gezin waar fouten maken niet bestaat.

Kan Emory haar eigen identiteit (her)vinden en zichzelf durven te laten zien aan haar ouders wie ze echt is? Lukt het Joey om zijn verslaving te verslaan? Zal het gezin dit doorstaan of houden ze vast aan hun reputatie en de hoge verwachtingen van de maatschappij, van zichzelf en de ouders?

Mijn standpunt van You’d be home now

Ik vind You’d be home now een goed en aangrijpend boek. Het geeft je een inkijk hoe opioïden misbruik een effect heeft op de persoon zelf en de mensen rondom hem.

Doorheen het boek lees je hoe Emory haar eigen identiteit ontwikkeld en opkomt voor haar eigen mening in een sterk en luid gezin. Tijdens het lezen kon ik mezelf vinden in Emory. Ik vind het ook moeilijk om mijn mening te laten horen, omdat er niemand is die dat wil horen. Het is mooi om te lezen hoe Emory stilaan laat zien wie ze echt is en ze zich niet meer laat onderdoen door de hoge verwachtingen van haar ouders. Dit is een moeilijke stap om tegen de verwachtingen van je ouders in te gaan, waarbij je ook iets van jezelf toont wat je soms liever niet toont.

De relatie tussen Joey en Emory is sterk, ook al zit het even tegen of is Joey onbereikbaar Emory blijft erin geloven dat Joey zichzelf hervindt en dat de drugs niet gaan winnen. Het is prachtig om te lezen hoe Melanie de zorg van Emory op haar neemt, terwijl de ouders onbereikbaar zijn. Het boek geeft weer hoe broers en zussen voor elkaar klaar staan, ook al is het even moeilijk.

Kathleen Glasgow is een goede schrijfster en ik kan niet wachten om nog meer boeken van haar te lezen. Wanneer je van een aangrijpend verhaal, vol waarheden en een beetje romantiek houdt, dan is dit boek iets voor jou.

Ik geef You’d be home now 4 sterren.

Foto van Saar

Saar

Dit is Saartje, maar haar vrienden/familie noemen haar Saar. Ze is 23 jaar oud. Ze spendeert haar vrije tijd door te lezen, bakken/koken, serie/films kijken en dingen doen met vrienden/familie. Op dit moment studeert ze sociaal readaptatiewetenschappen in Leuven. Het liefste leest ze graag boekenreeksen, haar favorieten zijn ‘The Hunger games’, ‘de Selectie’ en nog veel meer. Karen McManus, Suzanne Collins, Kiera Cass, Tahereh Mafi, … zijn haar favorieten schrijfsters, maar ze ontdekt graag nieuwe schrijvers/schrijfsters. Ze leest verschillende genres. Ze heeft geen specifieke keuze als de verhaallijn maar goed/spannend is. Ze vindt het heel spannend om te beginnen bij Young Adult. Ze kijkt er heel erg naar uit om voor hen te recenseren.