Recensie: Blijf bij me in het donker – Jacodine van de Velde

Blijf bij me in het donker is het nieuwste boek van Jacodine van de Velde en kwam uit bij uitgeverij Clavis in juni. De meeste young adult boeken van deze schrijfster las ik al, maar vooral Het licht in jou en mij is mij echt heel erg bijgebleven! De recensie kan je hier lezen.

Waarover gaat Blijf bij me in het donker?

Dit boek vertelt het aangrijpende verhaal van Asha, een zestienjarig meisje dat volledig opgaat in haar passie voor paarden. Haar wereld draait om de zorg en training van haar geliefde pony Missy, en om de wedstrijden waarin ze samen schitteren. Maar dan slaat het noodlot toe: in de eerste hoofdstukken overlijdt Missy onverwacht. Asha’s zorgvuldig opgebouwde leven stort in, en ze verliest niet alleen haar structuur maar ook haar dierbaarste maatje.

Diep in rouw verzonken, belandt Asha in een donkere periode waarin ze aan alles begint te twijfelen: haar vriendschappen, haar achtergrond, haar toekomstplannen en zelfs haar eigen identiteit. Het wordt extra verwarrend wanneer ze zich steeds meer aangetrokken voelt tot haar sportmaatje, Jurre, waardoor haar emoties nog meer op de proef worden gesteld.

In een poging haar leven weer op te pakken, besluit Asha met een nieuw paard verder te gaan, maar deze beslissing leidt tot onverwachte uitdagingen en teleurstellingen. Zal Asha in staat zijn om deze nieuwe tegenslag te overwinnen en haar eigen pad te vinden?

Mening

Ik had in eerste instantie niet door dat dit boek een vervolg was op Het licht in jou en mij, maar toen de naam Anne-Fleur opdook en Jurre weer in beeld kwam, viel het kwartje. Het was een aangename verrassing om opnieuw een deel van het verhaal uit Het licht in jou en mij te zien terugkomen in dit boek. Asha als vriendin van Anne-Fleur herinner ik me persoonlijk niet meer… Blijf bij me in het donker is zeker los te lezen.

Jacodine van de Velde weet opnieuw de emoties van haar zestienjarige hoofdpersonage op een buitengewoon indringende en beeldende manier tot leven te brengen. De eerste hoofdstukken grepen me direct aan; vooral het moment waarop Missy overlijdt, raakte me diep… Bij hoofdstuk drie moest ik het boek zelfs even wegleggen om op adem te komen. De schrijfstijl is zo beeldend dat ik de scènes letterlijk voor me zag.

Dit boek raakt aan tal van belangrijke thema’s: het verlies van iets dierbaars, rouw, vriendschap, en de zoektocht naar identiteit. Deze thema’s sluiten perfect aan bij de leefwereld van jongeren. Als lezer voel je heel direct hoe Asha groeit en worstelt met haar zoektocht naar zichzelf.

Hoewel rouw een zwaar onderwerp is, weet Van de Velde het op zo’n manier te verwoorden dat het niet te beklemmend aanvoelt. De verhaallijn met Jurre biedt bovendien een welkome aanvulling en geeft het verhaal een sprankje hoop voor de toekomst. De ontwikkeling van hun vriendschap, de steun en hulp die Jurre aan Asha biedt, zijn prachtig om te lezen. Elk hoofdstuk vloeit naadloos over in het volgende, waardoor je als lezer door het boek heen vliegt.

Opnieuw heeft Jacodine van de Velde een parel geschreven die ik iedereen van harte kan aanraden. Daarom geef ik dit boek vier welverdiende sterren!

Foto van Livia Peeters

Livia Peeters (29) woont in Berchem in België. Ze is leerkracht Nederlands in de eerste graad in een school in Brussel. In haar vrije tijd is ze enorm graag bezig met boeken lezen, vooral YA.