Recensie: Kleine gelukjes – Audrey Adelin

kleine gelukjes

Grappig, hartverwarmend en liefdevol. Dat is het boek Kleine gelukjes van Audrey Adelin. Toen ik aan dit boek begon had ik niet echt een goed idee van waar het over zou gaan. Studeren aan de universiteit was alles wat ik wist, maar daar hield het ook op. En het was heerlijk om het boek in te duiken zonder veel kennis ervan te hebben. Wat heeft dit boek me positief verrast. Het is alles wat ik nodig had en gaf me vlinders. Dit schattige verhaal zal ik niet snel vergeten.

Als Ada gaat studeren aan de universiteit in Gent, wil ze dolgraag haar plek in de wereld vinden na een moeilijke periode op de middelbare school. Die zoektocht gaat misschien gepaard met vallen en opstaan (en kotsende huisgenoten… om een voorbeeld te noemen), maar Ada ontdekt al snel dat er altijd onverwachte dingen op je pad kunnen komen. Zoals pasta-pesto-geluk met diezelfde liefdevolle huisgenoten, een leesclub met gelijkgestemde studiegenootjes die al snel als familie voelen, en Mara met haar warme glimlach en liefde voor chocolade en sjaals.

Het boek gaat over Ada. Ik heb me af en toe behoorlijk geërgerd aan haar, want ik dacht dat ik me druk kon maken om dingen maar zij maakte het wel erg bont. Natuurlijk kan het zijn dat je zo bent en dat is ontzettend vervelend, maar het was ook heel frustrerend om soms dingen te lezen en vanbinnen te willen gillen tegen haar, omdat het allemaal niet zo erg was als ze dacht. Dat maakte haar wel een ontzettend goed uitgewerkt personage. Het was ook fijn dat ze niet zo perfect was en op die manier ook enigszins herkenbaar.

Mara was een ander belangrijk karakter in het boek. Het was ook heel leuk om haar te leren kennen. Wat ik goed vond was dat je haar helemaal door Ada’s ogen zag en door Ada’s stress om alles misschien iets dacht over Mara, maar Mara dan toch anders (op een positieve manier) bleek te zijn.

Belangrijke thema’s in dit boek zijn liefde, jezelf accepteren, studeren (en hoe je leven veranderd) en familie. Ik vond dat met al deze thema’s mooi en respectvol omgegaan werd.

Het duurde een hoofdstuk tot ik gewend was aan het Vlaams waarin dit boek geschreven is. Ik heb wel het idee dat het echt tot een minimum Vlaams is gehouden, want het viel me verder niet heel erg op. Daarna vond ik de schrijfstijl echt heerlijk. Het was grappig geschreven en las heerlijk weg. Ik zou wel meer boeken zoals deze willen. Ik kon wel blijven lezen (en dat heb ik dus ook gedaan). Ik vond het ontzettend jammer toen het uit was.

Dit boek is echt heel grappig en lief geschreven. Ik wilde ook de hele tijd vanbinnen gillen van enthousiasme en deed dat ook. Ik vond het geweldig hoe Ada soms ontzettend directe, flirterige dingen zei zonder het door te hebben en vond bepaalde dingen ook heel herkenbaar. Ik geef het boek 5 sterren en hoop dat Audrey Adelin snel nog zo een fantastisch boek schrijft!

Foto van Louise Rademaker

Louise Rademaker

Louise Rademaker (27) leest en schrijft al zo lang ze zich kan herinneren. Ze heeft een master in schrijven en houdt van koffie, poëzie, YA, films, series en gamen.