Geplaatst op Geef een reactie

Kluitman lanceert nieuwe Kluitman-lijn ‘Jij doet ertoe’

We kennen Kluitman van heel wat Young Adult boeken en novelles. In de zomer komen ze met een nieuwe lijn van boeken: Jij doet ertoe. Ze maakten ook bekend wie het eerste boek in de serie zal schrijven.

Jij doet ertoe

De nieuwe lijn zal zich focussen op boeken met maatschappelijke en sociale thema’s. Het zal zowel gaan om fictie- als om non-fictieboeken. De bedoeling is dat jongeren zich in de boeken herkennen, zich ermee kunnen inleven in anderen en daardoor meer begrip ontwikkelen voor elkaar. De boeken krijgen een eigen logo en zullen steeds een lesbrief bevatten zodat het boek ook in de klas besproken kan worden.

De helft van mij

Het eerste boek dat in de serie zal verschijnen is De helft van mij van Nadine Swagerman. In dit boek volgen we Sara, die samenwoont met haar vader en hun hond Spot in een klein dorpje. Wanneer ze voor school een opdracht moet doen die haar confronteert met het verlies van haar moeder, krijgt ze het moeilijk. Ze komt terecht in een draaikolk van vragen, gemis, verdriet en woede en voelt zich eenzaam. De enige waardoor ze zich gezien voelt is Jen. De helft van mij is een verhaal over ontdekken wie je bent en waar je vandaan komt. Een verhaal over vriendschap, liefde en verlies.

Nadine Swagerman is geen onbekende auteur voor Kluitman. Eerder verschenen van haar ook al Een waarheid, Maar ik ben jou niet, Aan de andere kant van geluk en Wat we niet zeggen bij de uitgeverij. In 2019 won ze met haar debuut ook de Jonge Jury debuutprijs.

Geplaatst op Geef een reactie

Pelckmans zoekt jong schrijftalent

Pelckmans en Totaal, de jongerenwerking van Creatief Schrijven, zoekt jong schrijftalent! Wil jij in de voetsporen treden van Hanne Eerdekens, Doreen Hendrikx, Roxanne Wellens en Evangeline Agape? Dan is dit je kans!

Wat?

Pelckmans en Totaal organiseren een open call. Gedurende een vierdelig traject zullen de deelnemers tips en trucks krijgen bij de uitwerking van hun manuscript en pitch, tips van een schrijfcoach en informatie krijgen over het uitgeven van een boek via een uitgeverij. Ook kan je samen met anderen tegelijkertijd aan je verhaal werken en elkaar aanmoedigen. Deze verschillende sessies zullen plaatsvinden in juli, augustus, november en december 2024.

De voorwaarden

Deelnemers moeten tussen 15 en 26 jaar oud zijn en mogen nog geen gepubliceerd boek hebben bij een uitgeverij. Het verhaal dat je schrijft moet een Young Adult verhaal zijn en in het Nederlands geschreven worden. Je kandidaat stellen voor dit traject kan tot 15 mei 2024 door het doorsturen van een biografie, synopsis en een of meerdere hoofdstuk(ken). Indien je geselecteerd wordt bedraagt het inschrijvingsgeld €140. Maak je het waar om een uitgeefcontract te krijgen na afloop van het traject? Dan krijg je dit bedrag (en meer) terug in een royaltyvoorschot.

Meer info? Die vind je op de website van Azertyfactor.

Geplaatst op Geef een reactie

De Moon YA contest is terug!

In 2018 won Rima Orie de Moon YA contest met haar boek De Zwendelprins. Pamela Sharon ging naar huis met de tweede prijs en zag ook haar debuut gepubliceerd worden bij uitgeverij Moon Young Adult. Wil jij hen in de voetsporen treden? Dan is er goed nieuws: er komt namelijk een nieuwe editie van de Moon YA contest. Deze keer is die specifiek gericht op fantasy YA boeken.

Praktisch

Schreef je een (deel van) een fantasy Young Adult (of ben je nog volop aan het schrijven)? Dan kan je de eerste 8.000 tot 10.000 woorden en een synopsis opsturen naar schrijfwedstrijd@uitgeverijmoon.nl voor 3 maart 2024. In de loop van 2024 wordt dan de longlist en shortlist bekendgemaakt. Degene die de wedstrijd wint zal zijn droom in vervulling zien gaan: een publicatie bij een uitgeverij. De tweede prijs is een uitgebreid feedbackrapport en de derde prijs een boekenpakket.

De jury

In de jury zullen eerst en vooral auteurs Rima Orie en Pamela Sharon zitten die de vorige editie de eerste twee plaatsen veroverden. Daarnaast zal ook de redactie van uitgeverij Moon en studenten van de master Redacteur/editor in de jury zitten.

Wil je meer weten? Lees er alles over op de website van Overamstel Uitgevers.

Geplaatst op Geef een reactie

Club Lees: de nieuwe online leesclub

Onlangs lanceerde VPRO een online leesclub: Club Lees! Onder leiding van vier jonge, bekende gezichten lezen ze elke maand één boek. In de leesclub zullen allerlei genres aan bod komen: van Young Adult tot thrillers, van gedichten tot literaire romans, van non-fictie tot sci-fi. Via een app kan je het boek lezen en meepraten over het boek. Het lid dat het boek uitkoos deelt ook allerlei extra’s over het boek, zoals notities, memes, video’s of artikelen. Zo wordt het online boek verrijkt met markeringen, gedachtes en associaties van de aandrager in de digitale kantlijn.  Op het einde van de maand vindt er een online meet-up plaats waarin je met medeboekenliefhebbers over het boek kan praten. In die online meet-up wordt ook het boek voor volgende maand bekendgemaakt.

De clubleden

De vier clubleden die de leesclub in goede banen zullen leiden zijn singer-songwriter Naaz, dichter en scenarist Lemuël de Graav, Booktokker Noah de Campos Neto (@jetweedevader) en acteur en theatermaker Hanneke van der Paardt. Elke maand zal één van hen het boek van de maand kiezen en voor extra content zorgen.

Het eerste boek

Het eerste boek dat gelezen zal worden is 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld van Elif Shafak. Singer-songwriter Naaz koos deze maand het boek.

Tequila Leila, zoals haar vrienden en klanten haar noemen, wordt vermoord en achtergelaten op een vuilnisbelt in Istanbul. In de laatste minuten van haar leven vraagt ze zich af hoe het zover heeft kunnen komen. Elke minuut brengt een nieuwe herinnering: aan de smaak van het pittige geitenstoofvlees uit haar kindertijd, aan de geur van de koffie met kardemom die ze deelde met haar geliefde, aan de stank op straat bij het bordeel waar ze werkte. Maar vooral herinnert ze zich haar vrienden, de bonte verzameling mensen die haar nooit zullen laten vallen en die nu wanhopig naar haar op zoek zijn.

Club Lees

Sinds 20 oktober kan je de app downloaden in de Play Store of Apple Store. Daarin kan je niet alleen het boek van de maand lezen, maar ook reageren op de notities van de clubleden. Ook kan je binnen de leesclub een eigen club maken om met vrienden over het boek te praten.

Wil je nog meer weten over Club Lees? Bekijk dan de website of hun social media kanalen (Instagram en TikTok).

Geplaatst op Geef een reactie

Best of YA XS schrijfwedstrijd: publiceer je eigen novelle

Ben je een schrijver in hart en nieren en droom je ervan om je eigen novelle te publiceren? Dan is er goed nieuws voor jou: Best of YA houdt namelijk een schrijfwedstrijd. De novelle van de winnaar zal effectief worden uitgegeven bij de uitgeverij als de nieuwste Best of YA XS-novelle. Zoek je dus nog een project voor Nanowrimo? Dan kan deze wedstrijd je een duwtje in de rug geven! Wie weet verschijnt er van jouw boek wel een recensie op onze website, zoals bij de Best of YA XS-novelles Voor Yasmin van Esther Walraven en De laatste uren van Josephine Donkers van Daniëlle Bakhuis.

Hoe werkt het?

Bedenk een verhaal dat in de Best of YA XS-reeks zou passen. Dat verhaal mag maximum 20.000 woorden bevatten zodat het binnen de reeks past. Bij je inzending moet je onderstaande dingen meesturen:

  • Een begeleidende brief over wie je bent en waarom je dit boek schreef
  • De eerste 5000 woorden van je verhaal
  • Een outline voor de rest van het verhaal
  • Een overzicht van de belangrijkste personages 

Je kan je inzending sturen tot 30 november naar Schrijfwedstrijd @ BestOfYABooks.nl. In januari 2024 zal de bekendmaking plaatsvinden van de longlist, shortlist én de winnaar.

Alle voorwaarden nalezen? Dat kan op de website van Best of YA.

Geplaatst op Geef een reactie

De winnaars van de Thea Beckmanprijs 2023

In Archeon werden de winnaars bekendgemaakt van de Thea Beckmanprijs voor de beste historische jeugdboeken. Die prijs wordt elk jaar uitgereikt in het derde weekend van september.

Juryprijs: Lida Dijkstra – Schaduw van Toet

Thea Beckmanprijs 2023

De juryprijs was dit jaar voor Schaduw van Toet van Lida Dijkstra. Die prijs is goed voor een bedrag van 1500 euro. Schaduw van Toet gaat over de jonge farao Toetanchamon en zijn halfzus die als een schaduw aan zijn zijde leefde. Het boek bevat ook illustraties van de hand van Djenne Fila. Van Lida Dijkstra en Djenné Fila verschenen eerder ook al enkele andere jeugdboeken, waarvan een boek over Theseus en de Minotaurus genomineerd werd voor de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen (nu: de Leesjury) en de Boekenleeuw 2020.

Kinderjury: Astrid Sy – Noem geen namen

Thea Beckmanprijs 2023

Er was ook een kinderjury van 14 enthousiaste jongeren. Zij kozen het Young Adult boek Noem geen namen van Astrid Sy als winnaar van de Jonge Thea Beckmanprijs 2023. Astrid Sy won hierbij 1000 euro. In het boek volgen we enkele vrouwen die joden onderdak geven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Eerder viel het boek ook al in de prijzen vanwege de cover (Mooiste Boekomslag 2021) en won het de 25ste Kleine Cervantes, de jeugdliteratuurprijs van de stad Gent. Die prijs werd, net zoals de Jonge Thea Beckmanprijs, verkozen door een groep van jonge lezers.

Heb jij deze winnende boeken van de Thea Beckmanprijs 2023 al gelezen?

Geplaatst op Geef een reactie

Dit zijn de winnaars van het Beste Boek voor Jongeren 2023

Gisteren werden op BoekTok Live! in bibliotheek Utrecht de winnaars bekendgemaakt van het Beste Boek voor Jongeren 2023. Tom de Cock, die net zoals Abi Daré, vorig jaar in de prijzen viel, was de host van de avond. Uit de shortlist van vijf genomineerde boeken in elke categorie koos een zeskoppige jongerenjury de twee winnaars.

Categorie Nederlandstalig: Rima Orie – In het vervloekte hart

In het vervloekte hart - Beste Boek voor Jongeren 2023

In de categorie Nederlandstalig ging auteur Rima Orie met de prijs aan de haal. Zij schreef overigens ook een verhaal in de 3PAK-bundel van dit jaar, net zoals Philip Huff en het duo Nydia van Voorthuizen en Marie Lotte Hagen. In het vervloekte hart is haar tweede boek dat verscheen bij uitgeverij Moon Young Adult. Haar debuut De Zwendelprins werd gepubliceerd na het winnen van de Moon YA contest. De wereld in het boek is geïnspireerd door Suriname.

In het vervloekte hart is een prachtig boek waar wij enorm van hebben genoten. Het is een boek dat ontzettend goed aansluit bij de doelgroep, en dat bovenal gewoon leuk is om te lezen. Priya, het hoofdpersonage, is namelijk realistisch en veel jongeren kunnen zich in haar inleven. […] Dit boek is pakkend van begin tot eind; het is één van die boeken waarin je maar door wilt blijven lezen. Wij zaten er zo van te genieten dat we het niet weg konden leggen, maar ook niet verder wilden lezen omdat het boek anders al uit zou zijn. […] Zo vertelt het nawoord dat Suriname als basis voor deze wereld is gebruikt. Hierdoor denken en hopen wij dat In het vervloekte hart een boek is waardoor jongeren erachter komen dat lezen ook buiten school ontzettend leuk kan zijn.

Jongerenjury Beste Boek voor Jongeren 2023

Categorie Vertaald: Zoulfa Katouh – Zolang de citroenbomen bloeien

Zolang de citroenbomen bloeien - Beste Boek voor Jongeren 2023

In de categorie Vertaald was de eer weggelegd voor Zolang de citroenbomen bloeien van Zoulfa Katouh, vertaald door Merel Leene en verschenen bij Blossom Books. Het boek vertelt het verhaal van Salama, die moet kiezen tussen vluchten uit Syrië op zoek naar een beter leven of zich inzetten voor het plaatselijke ziekenhuis en in opstand komen tegen het regime.

Dit verhaal is prachtig geschreven, met thema’s zoals oorlog, PTSS, liefde en vriendschap. Het heeft goed uitgewerkte personages en een plottwist die je niet ziet aankomen. De Arabische cultuur is er ook goed in verwerkt; dat is dan ook terug te vinden in de kaft, die er ook geweldig uitziet. Er worden ook veel Arabische woorden gebruikt op manieren die iedere lezer kan begrijpen. Je gaat echt meeleven met Salama, waardoor het heel echt lijkt en je bijna niet kan stoppen met lezen. Een andere reden dat we dit boek hebben uitgekozen is om mensen meer bewust te maken van wat er daar allemaal gebeurt, aangezien we al onze informatie over dit onderwerp alleen van het nieuws hebben. Met dit boek lees je vanuit een ander perspectief over de oorlog en lees je wat voor gevolgen die kan hebben op de mensen daar.

Jongerenjury Beste Boek voor Jongeren 2023

De uitreiking van het Beste Boek voor Jongeren is ook meteen de start van de Boekenweek van Jongeren. Die loopt nog tot 24 september. Het volledige juryrapport van zowel de jongeren- als vakjury lees je overigens hier.

Geplaatst op Geef een reactie

De Grote Vriendelijke Podcast viert eerste lustrum

De Grote Vriendelijke Podcast viert deze maand zijn vijfjarig bestaan. De GVP is een podcast voor volwassenen waarin jeugdboeken aan bod komen. Met een jubileumaflevering en enkele feestelijke acties voor luisteraars onder de noemer vieren de makers het eerste lustrum.

Het ontstaan van de podcast

De Grote Vriendelijke Podcast (GVP) begon in september 2018 met afleveringen met Jacques Vriens en Bibi Dumon Tak. Inmiddels hebben kinderboekrecensenten Bas Maliepaard en Jaap Friso 100 afleveringen gemaakt. In de podcast interviewden zij tal van prominente kinderboekenauteurs en illustratoren, onder wie Tonke Dragt, Edward van de Vendel, Jan Terlouw, Charlotte Dematons en Jochem Myjer. Inmiddels is de podcast uitgegroeid tot een vaste waarde in podcastland. Het doel van het programma: volwassenen informeren én enthousiaseren voor kinderboeken. Het programma won in 2020 de Dutch Podcast Award in de categorie Muziek & Cultuur. Daarnaast wordt de podcast ondertussen al gesteund door het Nederlands Letterenfonds, NBD Biblion, De Versterking, Stichting Lezen, De Nederlandse Boekenbon en wel ruim 350 donateurs die zich Vriend van de Show mogen noemen.

Jaap Friso en Bas Maliepaard

Spin-off

Naast de interviews ontwikkelden de makers de spin-offs De Grote Vriendelijke Update, een kortere podcast met kinderboekennieuws en boekentips, en De Grote Vriendelijke 100, een jaarlijkse verkiezing van de favoriete kinderboeken aller tijden. Deze zal in oktober voor de derde keer gehouden worden. De reguliere afleveringen van de GVP worden opgenomen in de Haarlemse kinderboekwinkel Kiekeboek. Een paar keer per jaar is er ook een live-opname met publiek. Zo was er in juni bijvoorbeeld een opname met auteur Simon van der Geest.

Jubileumuitzending

De Grote Vriendelijke Podcast viert het lustrum met een jubileumuitzending op 5 september,. Daarin zullen vijf luisteraars terugblikken op afleveringen die voor hen van bijzondere betekenis zijn geweest. Ook komen er vijf feestelijke acties voor luisteraars en donateurs (de Vrienden van de Show). Zo zijn er vijf VIP-kaarten te winnen voor de eerstvolgende liveshow. Vijf luisteraars maken daarnaast kans om aanwezig te zijn bij de opname in de kinderboekwinkel.

Geplaatst op Geef een reactie

Interview met Victor Dixen, auteur van Hof van Schaduw (Vampyria #1)

Op 16 juni 2023, trok ik naar Amsterdam om niemand minder dan bestsellerauteur Victor Dixen te ontmoeten. Dit resulteerde in een zeer interessant gesprek over vampiers, schrijven, alternatieve geschiedenis, tarot, Artificial Intelligence en een diepere kijk op zijn gehele oeuvre, inclusief de afzonderlijke werken daarin. Hieronder kun je het interview lezen.

Het eerste deel van de Vampyria-serie, Hof van Schaduw, werd in 2020 in Frankrijk uitgebracht en heeft onlangs verschillende vertalingen gekregen. Op 15 juni 2023 verscheen het boek in het Nederlands, waarvoor gefeliciteerd. Kun je in je eigen woorden beschrijven wat de Vampyria-serie en met name het eerste deel, Hof van Schaduw, inhouden?

Dankjewel. Nou, laten we eerst beginnen met het genre: het is alternatieve geschiedenis. Dit houdt in dat de geschiedenis afwijkt van de werkelijke geschiedenis. Voor mijn verhaal is de afwijkende gebeurtenis het jaar 1715. Dat is het jaar van is de dood van Lodewijk XIV, die bekendstond als de Zonnekoning. Hij had de langste heerschappij in de geschiedenis, zeker in Franse geschiedenis. Sterker nog, het was de langste heerschappij ooit, 72 jaar lang. 

Lodwijk XIV voerde oorlog tegen onder andere Nederland en was zeer totalitair in zijn tijd. Hij was de eerste koning die beweerde dat zijn recht om te regeren direct van God kwam; hij had absolute macht. Hij had de wil om voor altijd op de troon te blijven zitten. Dus ik dacht dat zijn dokters, zijn alchemisten misschien het geheim van onsterfelijkheid konden ontrafelen en hem zo de eerste onsterfelijke in de geschiedenis konden maken, in de vampier geschiedenis.

In plaats van dat Lodwijk XIV stierf in 1715 – en dit is het punt waar de alternatieve geschiedenis begint – wordt Louis XIV, de Zonnekoning, de eerste vampier, de Schaduwkoning. Alle andere heersers in Europa willen ook onsterfelijk zijn, daarom zweren ze trouw aan hem om ook getransformeerd te worden tot vampiers. Op deze manier wordt heel Europa geregeerd door vampiers, en bij uitbreiding ook de rest van de wereld. Dus het verhaal van Vampyria speelt zich vandaag de dag af, in de 21ste eeuw, maar de wereld is nog steeds in dezelfde staat als in de 17de eeuw. Ik dacht dat als de wereld vampiers als heersers heeft – en per definitie zijn vampiers wezens die vastzitten in de tijd, zij evolueren niet meer, zou de wereld zelf ook niet meer evolueren. Er zou geen sociale vooruitgang meer zijn, noch technologische vooruitgang; alles zou hetzelfde blijven. Dat is dus de wereld van Vampyria, alsook de context waarin de wereld wordt opgebouwd.

Wat waren de moeilijkste aspecten in het schrijven van Hof van Schaduw?

Jeanne. Want, veel schrijvers, wanneer ze schrijven, zeggen dat ze veel op voorhand hebben gepland, de structuur en dergelijke meer, maar wanneer ze beginnen te schrijven komen de personages tot leven. Ze maken hun eigen beslissingen. Soms is het niet in lijn met wat we hebben gepland en dan moeten we ze de vrijheid geven om te bestaan. Dit is ook een goed teken, want het betekent dat het boek zelf tot leven aan het komen is. Ik heb dit ervaren in al mijn verhalen, mijn personages worden iets anders dan ikzelf en ontwikkelen hun eigen bestaan. Maar, uit alle personages die ik heb gecreëerd, is Jeanne degene die het meeste is ontsnapt. Met momenten voelde ik dat ik haar niet in bedwang kon houden. Zij is de stuwkracht die het verhaal voortbeweegt, zij is echt het vitale element.

Vampiers zijn wezens die door de eeuwen blijven volharden en doorheen pop culture. Zoals je al noemde, Dracula van Bram Stoker, Carmilla van Sheridan Le Fanu etc. – op welke manieren bleef je dicht bij het al-bestaande vampiermodel, de blueprint, en op welke manieren ben je van de pop culture vampire mold afgeweken?

Om te beginnen, het is heel erg waar dat vampiers nooit sterven. Lacht. Ze komen altijd terug omdat ze een symbool zijn, een allegorie die zo sterk is dat hij de test des tijds doorstaat. Elke nieuwe eeuw geven auteurs hun eigen interpretatie aan de vampier. In het begin spraken we over bit-lits, waarin de vampier gereduceerd is tot zijn romantische potentieel. Dit kan iets zijn om van te genieten. Zo heb ik Twilight (Stephenie Meyer) gelezen en heb ik ervan genoten. Maar de vampiers uit Twilight zijn veel van hun originele karaktertrekken ontnomen. Zij kunnen naar buiten gaan in de zon en ik voel dat ze heel veel van hun historische dieptes zijn kwijtgeraakt. Ze lezen zoals hedendaagse personages. Maar wat mij persoonlijk interesseert in de vampier, zijn hun historische dieptes. Het idee dat deze wezens door de eeuwen heen voortbestaan en dat ze zich aan elke nieuwe tijdsgeest moeten aanpassen, telkens weer. Dit is een gegeven dat heel prevalent is bij Anne Rice. Ik wilde dus terug gaan naar een vampier die echt samenhangt met de geschiedenis, alsook wilde ik terug gaan naar de wortels van de gotische literatuur. Waarin de vampier het monster is, een die soms verleidelijk kan zijn maar zeker ook gevaarlijk is. Ik heb dus veel karakteristieken van de originele vampier gebruikt. Ze hebben geen reflectie in een spiegel bijvoorbeeld. Hiervoor is er later ook een uitleg van kosmologische aard in mijn serie.

Ik denk dat de innovaties die ik tot het vampier-personage breng, is dat in veel verhalen vampiers eenzame personages zijn waarop gejaagd wordt. Ze moeten zich dus verstoppen, ze bestaan aan de buitenste rand van de maatschappij. In mijn verhaal staan ze aan de top van de maatschappij, iedereen weet van hun bestaan af. In mijn wereldopbouw beeld ik me in dat de hele maatschappij georganiseerd is om de vampier-noden te voeden. Zeker met hoe de hele maatschappij draait rond het verzamelen van bloed voor de bloedbelasting dat dan naar Versailles wordt gebracht zodat de vampiers zich kunnen voeden.

Zou je dieper willen ingaan op iets wat ik heel interessant vond uit het boek, namelijk de verschillende vloeistoffen en hoe ze persoonlijkheden beïnvloeden. Alsook hoe het relevant is aan het verhaal en hoe je erop kwam om het toe te voegen.

Zeker. Ik ben heel gepassioneerd door geschiedenis. Ik probeerde dan ook om deze fantasiewereld op ware geschiedenis te bouwen. Ik heb de maatschappelijke rangorde behouden van destijds met de adels  en de boeren en dergelijke. Er is hiervoor ook een diagram aan het begin van het boek dat dit uitlegt. Ik heb een extra laag toegevoegd, de vampieradel helemaal bovenaan.

De bloedbelasting daarentegen, waarin ze maandelijks één-tiende van hun bloed moeten afstaan, is gebaseerd op een belasting uit die tijd in Frankrijk. Er was een belasting die de “dime” heette, dat komt van het Latijnse “decima”, wat “één-tiende” betekent. Boeren moesten één-tiende van hun oogst afstaan aan de kerk. In een wereld waar vampiers een heerschappij hebben, heb ik dezelfde belasting behouden, maar ik heb het door vertaald naar het afstaan van één-tiende van hun bloed.

Er is nog een ander detail: in Versailles had Lodewijk XIV destijds het idee om alle adel te verzamelen op één plaats. Voorheen verbleef de adel in hun eigen kastelen, mogelijk plannen smedend tegen de kroon. Lodewijk XIV had dus het idee om hen allemaal samen te brengen om hen in de gaten te houden. En daar streden ze om het recht om op een stoel aan het hof te zitten. Lacht. Lodewijk XIV was een zeer slimme politicus, omdat hij de oude feodale adel wist te temmen. 

Elk gegeven in Versailles ging over onderlinge onderscheiding: wie kon iets zien en wie kon iets niet zien? Wie kon het ontwaken van de koning zien en dergelijke. Er is een detail uit die tijd dat enkel de adel rode schoenzolen konden hebben. Ik heb dit detail behouden, maar in mijn verhaal hebben enkel vampiers rode schoenzolen. En de rode kleur, perfect.

Om terug te koppelen naar de vraag over de vier humoren zoals bloed, slijm, gal en dergelijke – dit is gelinkt met en gebaseerd op de medicijnkunsten zoals het destijds aan het hof werd uitgeoefend. Echter was dit toen nog steeds een soort magie-achtige manier van medicijnkunsten. Het was de eerste stap van vroege wetenschap, maar er was een aanwezige alchemistische component hierin verbonden. Het was dezelfde soort van medicijnkunsten zoals werd uitgeoefend in de antieke periode van Hypocrates. Het idee was dat het menselijk lichaam was opgemaakt uit de vier elementen, en er was dus een humor gelinkt aan elk van de elementen. Als je ziek was betekende dit dat er een disbalans was in de humoren, dus moest de balans hersteld worden. Dit werd soms gedaan door een bloedafname om een overdadigheid aan bloed weg te nemen. Dit heb ik dus in het boek gebruikt, alsook een link tussen de humoren en de psychologische karakteristieken van de personages uit het boek, wat ook een gegeven was destijds, dus heb ik dit behouden in mijn verhaalwereld. Bijvoorbeeld, de protagonist, Jeanne, heeft een teveel aan zwarte gal en bloed, en hierdoor is ze heel energiek maar tegelijkertijd ook heel melancholisch, dus het is een vrij explosieve mix.

In het verhaal heb je de beproevingen voor de Koningsslok, een gebeuren waarbij de Schaduwkoning wat van zijn bloed afstaat. Hoe heb je de specifieke taken voor de beproevingen gekozen? Zoals schermen, paardrijden en het praatvaardige aspect. Hoe heb je deze gekozen en heb je zelf een van deze hobby’s uitgeoefend?

Ik heb veel inspiratie gehaald uit de zaken die destijds aan het hof ook prevalent werden uitgeoefend, zoals schermen. Aangezien ze geen oorlog mochten voeren in hun provincies, deden ze het met een vocaal alternatief aan het hof. Ze hadden dan ook heel sterke persoonlijkheden. Er was destijds de traditie van pamfletten en scherpe gedichten om elkaar aan te vallen. Het was als het ware de nationale sport van Versailles. Schermen en paardrijden waren ook sporten voor de adel. Zelf heb ik ooit geschermd, ongeveer twee jaar lang met de floret als wapen. Maar ik heb veel meer paardgereden in mijn jeugd. Dus met een historisch verhaal zoals dit, kon ik niet anders dan paardrijden toevoegen. Als de lezers ooit naar Versailles gaan, bestaan de Koninklijke Stallen nog steeds tot op de dag van vandaag en functioneren ze als een school voor de rijkunst. Ze voeren nog steeds shows op voor het publiek. Er is dus sinds de 17e eeuw een traditie van paardrijden in Versailles.

Je bezocht vaak Versailles toen je jonger was. Heb je Versailles her-bezocht tijdens het schrijven van het verhaal om terug in de mindset te komen en de plaatsen rondom Versailles terug te zien?

Ik begon met schrijven tijdens COVID19 dus ik kon niet op bezoek gaan. Ik had wel mijn herinneringen. Ik kon inderdaad voor de promotie van het boek gaan net toen het heropende na COVID. Het Paleis van Versailles had me uitgenodigd om een lezing te geven in de Spiegelzaal.

Het was net na sluitingstijd. Ze hadden heel het Paleis afgesloten en ik was helemaal alleen in de Spiegelzaal, het is ook gefilmd. Het was een wonderbaarlijke ervaring want ik kon de geesten van Versailles rondom me voelen. Ik had het idee dat ik vampiers in de schaduwen kon uitwaren, en mijn stem die resoneerde door de ruimte, de echo in de prachtige Spiegelzaal. Het is een heel gekoesterde herinnering.

Betreffende spiegels komt er later in mijn verhaal en wereldopbouw ook een verklaring waarom vampiers geen reflectie hebben. Dit is sowieso deel van vampier folklore. Want voor mij, aan de kern van het vampier-zijn, is dat het een metafoor voor tijd is. De gelimiteerde tijd van het menselijke bestaan. Maar ook de gelimiteerde tijd van beschavingen die opkomen en wegsterven. Het idee dat licht een zekere snelheid reist ligt ten grondslag aan mijn idee dat een vampier geen reflectie heeft omwille van de fysica van licht, tijd en ruimtetijd. Allemaal op een heel Einstein-gerelateerde manier. Vanaf boek een spendeert de Schaduwkoning, Louis XIV, veel tijd in zijn observatieruimte, kijkend naar de sterren. We weten nog niet waarom, maar er is wel een gevoel dat er iets in de sterren te vinden is, iets in de kosmos dat hem biologeert. Er is dit idee, ook, te maken met dode sterren en dat ze heel ver weg van ons zijn en we kunnen ze zien maar ze zijn wel dood, echter geven ze nog steeds licht af, een beetje zoals een vampier.

Als je een personage zou kunnen zijn van de Vampyria-wereld, zou je er een zijn die in de landelijke regionen is opgegroeid zoals Jeanne, iemand die woont in de Koninklijke Stallen, of een vampier die de Schaduwkoning bewondert vanuit de schaduwen van Versailles?

Lacht. Wel, dat is een moeilijke vraag. Eigenlijk ben ik al een personage in Vampyria omdat ik de boeken heb geschreven. De eerste drie boeken zijn geschreven vanuit het perspectief van Jeanne, en tijdens het schrijven ben ik Jeanne geworden. Vooral omdat ik alleen het eerstepersoonsperspectief voor haar heb gebruikt, kon ik de wereld door haar ogen ontdekken. Er is iets magisch aan literatuur wanneer je schrijft, je ego verdwijnt en je bent niet meer jezelf. Er is alleen het verhaal, en zeker wanneer je het eerstepersoonsperspectief gebruikt, word je het personage. Maar ook weer niet helemaal, er is altijd een zekere afstand. Je observeert hoe het personage dingen doet, terwijl je tegelijkertijd het personage bent. Het is bijna een staat van meditatie, en deze dissociatie kan, zoals ik eerder beschreef, intens zijn. Bij Jeanne was deze dissociatie bijzonder sterk. In sommige scènes voelde ik me heel dicht bij haar, terwijl ze in andere scènes heel ver van me af stond. Het was als een elastiekje, ik moest telkens weer naar haar terugkeren. Dus ja, het was een zeer interessant schrijfproces. Maar in de eerste trilogie was ik dus Jeanne.  

Je bent een auteur die heel veel gereisd heeft, je hebt in verschillende plaatsen gewoond. Merk je een verschil in ontvangst qua lezers als het aankomt op je verhalen? Zie je een verschil van land tot land?

Er is zeker een wereldwijde gemeenschap rondom boeken, vooral binnen specifieke genres. In Spanje merk ik bijvoorbeeld veel interesse in de barokke aspecten van Vampyria, omdat de barok een belangrijk onderdeel is van de Spaanse cultuur. Dit komt nog meer naar voren dan in Frankrijk en de rest van Europa.

Wat is de rol van visuele elementen in je boeken?

Als schrijver van “literatuur van de verbeelding” hecht ik veel belang aan visuele elementen. Ze spelen een essentiële rol bij het onderdompelen van de lezer in het verhaal. Daarom kies ik altijd een kunstenaar waarmee ik samenwerk voor de boekcovers. Deze visuele elementen vormen het vlees op de botten van de woorden.

Kun je iets meer vertellen over het tarotdeck dat je hebt ontwikkeld?

Het lezen van tarot is voor mij een meditatieve ervaring. Ik heb mijn eigen tarotdeck ontwikkeld, gebaseerd op de Rider Waite-tarot. De grote arcana vertegenwoordigt de vampiers en de kleine arcana de stervelingen die op hen jagen. In Vampyria ontdekt Jeanne een “verboden tarot”, omdat het voor sterfelijken verboden is om het te gebruiken in de vampierwereld. Tarot helpt me ook om mijn personages beter te leren kennen en voegt diepgang toe aan hun ontwikkeling.

Wanneer en hoe ben je begonnen met schrijven?

Ik ben altijd een verhalenliefhebber geweest, zelfs voordat ik zelf kon lezen. Ik had altijd honger naar verhalen en vroeg anderen om ze aan mij te vertellen. Het schrijven zelf en het creëren van werelden is iets waar ik van geniet. Het keerpunt kwam toen ik in mijn twintiger jaren was en worstelde met slapeloosheid. Ik besloot die slapeloze uren te gebruiken om te schrijven en zo ontstond mijn eerste verhaal, Jack Spark, over een slapeloze tiener in New York. Het was een verhaal waarin ik veel van mezelf terugvond.

Het besef dat ik schrijver wilde zijn, kwam toen ik The Lord of the Rings las. Tolkien wist een wereld te creëren die even echt aanvoelde als de echte wereld, zo niet echter. Als tiener reisde ik naar het Verenigd Koninkrijk om een woordenboek in het Elvish te kopen, omdat ze destijds niet beschikbaar waren in Frankrijk. Ik was zelfs in staat om geheime briefjes te schrijven in Elvish met een andere Tolkien-fan op school.

Tolkien’s werk heeft vele lagen en diepgang. Het is literatuur die je keer op keer kunt herlezen en nieuwe dingen kunt ontdekken. De wereldopbouw is authentiek en heeft een rijke geschiedenis en talen, waardoor het heel echt aanvoelt.

We hebben al een paar aanraders gehoord zoals Anne Rice, Bram Stoker, Sheridan Le Fanu en Tolkien, zijn er nog auteurs of verhalen die jou inspireren als auteur?

Er zijn er heel veel. Maar ik kan misschien ook Young Adult literatuur vernoemen, want alle anderen behoren meer tot de volwassenliteratuur. His Dark Materials van Philip Pullman, wat een beetje in dezelfde trend als Tolkien. Het is een verhaal in meerdere lagen, heel erg rijk en het blijft je bij. Het is het soort boek dat je zal veranderen. Het is heel aangrijpend verhaal als je het eerste keer leest. De personages, de wereldopbouw en alle parallele universums. Het biedt heel veel gedachtengoed aan. Het is het soort boek dat je opnieuw en opnieuw kan lezen. De HBO-adaptatie vond ik ook goed.

Waarvoor wil je gekend zijn als auteur?

Moeilijke vraag. Ik zou graag gekend zijn als de auteur die je meeneemt uit de realiteit en je meeneemt op een avontuur. Avonturen van verschillende aard: naar de toekomst, terug in het verleden … Wanneer mensen mijn boeken lezen zou ik willen dat ze de wereld rondom hen vergeten en het verhaal hun realiteit wordt. Ik denk dat schrijven, en dit is waar voor elk genre, een worsteling is tegen de realiteit. Op elk niveau, voor een schrijver is er altijd iets belangrijker om te doen dan schrijven. Er is de druk van het dagelijkse leven en je hebt discipline nodig. Je moet jezelf het schrijven opleggen; je moet jezelf de verbeelding boven de realiteit opleggen. Er is altijd iets dat belangrijker lijkt dan een boek openen en lezen, maar eenmaal je in het boek bent, verdwijnt de rest.

Op dit moment zijn er schrijvers stakingen gaande in de Verenigde Staten, stakingen geboeid met AI. Schrijvers zijn bezorgd over wat deze AI-revolutie kan betekenen en zeker met hoe schamper hun loon al is wat een hypothetische automatisering van AI-verhalen; er heerst een angst dat AI hun werk gaat over-/afnemen.

Ja, en die bezorgdheid is terecht. Zeker vandaag de dag met de visuele kunsten en alle applicaties die beschikbaar zijn. Sommige uitgeverijen zijn begonnen met boekcovers te laten ontwerpen door AI. Dit roept vele vragen op, morele vragen vooral. Want AI steelt materiaal van andere artiesten dat al bestond en mixt dit door elkaar totdat het een onherkenbaar geheel is, dus er bestaat ook een grote copyright vraag hieromtrent. Voor literatuur en boeken is dit al aan de gang.

In de Verenigde Staten, waar ik woon, de natuurlijke cyclus in science fiction is dat aspirant schrijvers hun kortverhalen naar magazines insturen, dit is dan ook de eerste stap naar publicatie in die omgeving alsook om erkenning en herkenning te krijgen voor je een boek kan laten uitgeven. Maar vandaag de dag worden die magazines overweldigd met AI-gegenereerde inzendingen, dus zijn ze gestopt met kortverhalen uit te geven. Er is dus een hele industrie die bedreigd wordt en hierdoor verandert.

In Cogito, een verhaal dat zich afspeelt een paar jaar in de toekomst, beeldde ik me in dat alle boeken geschreven zijn door AI. AI zou zelfs verbinden met je sociale netwerk om je exacte smaak te kennen en om zo alle personages in de verhalen te baseren op je vrienden. Het zou hetzelfde doen voor tv-series: tv-series zouden geen acteurs hebben, het zouden virtueel gemaakte personages zijn met kenmerken van je vrienden. Ik denk dat het heel gevaarlijk is. Op het eerste gezicht zou het heel aantrekkelijk zijn en het lijkt allemaal heel mooi, maar ik denk dat het de mogelijkheid om verrast te worden zou afnemen. En dat is net hetgeen wat ten grondslag ligt aan literatuur en kunst in zijn geheel.

Het gaat om je uit je comfort-zone te halen en je bloot te stellen aan dingen waar je normaal niet aan zou denken. Maar met AI en algoritmes zou dit allemaal verdwijnen. Dit zou heel spijtig zijn. Daarom denk ik dat er manieren zijn om dit te weerstaan, maar om te kunnen weerstaan moeten we eerst het probleem en zijn kern analyseren.

Misschien zullen er nieuwe kunstvormen uit voortstromen om te onderlijnen wat het menselijke brein kan verwezenlijken, wat het kan produceren – dingen die AI misschien nooit zal kunnen produceren. Maar dat valt nog te bezien.

Wat is je advies voor (aspirant) schrijvers?

Het schrijven van advies is altijd een uitdaging, omdat er zoveel verschillende benaderingen zijn. Discipline en routine zijn echter universele regels voor schrijvers. In een lang verhaal is het belangrijk om consistent te zijn en elke dag te schrijven, om verbonden te blijven met je personages en verhaal. Routine is essentieel om dit te bereiken.

Een ander belangrijk advies is om geen perfectionist te zijn in het begin. Veel mensen willen schrijven, maar ze komen nooit tot het einde van hun verhaal omdat ze streven naar perfectie vanaf de eerste zin. Het is belangrijk om te beseffen dat de eerste versie slechts een ruwe versie is die later getransformeerd, herschreven en bewerkt kan worden. Het grootste deel van het verhaal komt tot leven in de tweede versie, waar je de perfectionist kunt zijn.

Dus mijn advies is om discipline en routine te omarmen bij het schrijven en niet te streven naar perfectie in de eerste versie, maar in plaats daarvan te focussen op het voltooien van het verhaal en vervolgens te werken aan het herschrijven en bewerken ervan.

Geplaatst op Geef een reactie

Deze acteurs vertolken de hoofdrollen in de verfilming van Moordgids voor lieve meisjes

Moordgids voor lieve meisjes

Het eerste deel van de driedelige New York Times bestseller Young Adult serie van Holly Jackson wordt verfilmd. Het verhaal van Pip die haar profielwerkstuk schrijft over de moord op Andie Bell wordt een zesdelige serie die te zien zal zijn op BBC 3. De serie van Moordgids voor lieve meisjes (A good girl’s guide to murder) zal opgenomen worden in het zuid-westen van Engeland.

Moordgids voor lieve meisjes

In Moordgids voor lieve meisjes, het eerste deel van een driedelige serie, volgen we het leven van Pippa Fitz-Amobi. Vijf jaar geleden zette de moord op Andie Bell het dorpje Little Kilton in rep en roer. Volgens de politie was haar vriendje Sal Singh de moordenaar, die een tijdje na de moord zelfmoord pleegde. Pippa duikt in de zaak en denkt dat wel eens de verkeerde moordenaar aangeduid zou kunnen zijn. Ze gaat op onderzoek uit en dat is niet zonder gevaren. Het boek verscheen voor het eerst in het Engels in 2019. Daarna volgden ook Lief meisje, kwaad bloed en Zo lief als de dood. Doodleuk is een novelle die zich voor de gebeurtenissen in Moordgids voor lieve meisjes afspeelt.

Bekend van Wednesday

Gisteren maakte auteur Holly Jackson bekend wie de hoofdrollen van Pip en Ravi. Emma Myers, die we kennen van haar rol in Wednesday, zal Pip vertolken en Zain Iqbal de rol van Ravi. Hij maakt hiermee zijn tv-debuut na een eerdere vertolking in een kortfilm. Holly Jackson heeft alvast erg veel vertrouwen dat de auteurs haar personages goed zullen vertolken.

Wanneer we de serie te zien zullen krijgen weten we voorlopig nog niet. Kijk jij uit naar de verfilming?